De parkeerplaats op Eldhusøya is een populaire attractie - het hele jaar door.

De parkeerplaats op Eldhusøya is een populaire attractie - het hele jaar door.

Toeristenweg opgesierd met STENI

De Atlanterhavsveien (de Atlantische Weg) is misschien wel de grootste attractie voor automobilisten in Noorwegen. Op het eiland Eldhusøya hebben de architecten van Ghilardi + Hellsten langs de weg een rustplaats gecreëerd die op zichzelf al een bezoekje waard is.

In een landschap waar de zee de boventoon voert, slingert de Atlanterhavsveien zich tussen talrijke grote en kleine eilanden door.  Het eiland Eldhusøya, gelegen aan de zee tussen Molde en Kristiansund, is voor automobilisten een goede reden om een pauze te nemen. Hier kun je - zonder natte voeten te krijgen - een roestvrij stalen pad volgen van 700 m dat zich door het landschap slingert, terwijl je geniet van het prachtige uitzicht.

Weerspiegeling van het landschap
- Eldhusøya is onderdeel van het project Nationale Toeristenwegen van Statens Vegvesen (de Noorse Rijkswaterstaat). Dit is een project dat opvallende bestemmingen in het Noorse landschap onder de aandacht brengt, aldus Erik Stenman, architect en partner bij Ghilardi + Hellsten Arkitekter.

En het begrip landschap - in de breedste zin van het woord - speelt dan ook een belangrijke rol in dit concept.
- Bij de vormgeving van het project op Eldhusøya hebben we het landschap en de wisselwerking met de weg en de brug als uitgangspunt gebruikt.

We wilden een contextueel motief op de gevel afbeelden, waarin het mogelijk is een school haringen te zien.​ Architect Erik Stenman, Ghilardi + Hellsten Arkitekter​

Zonder natte voeten te krijgen kun je een roestvrij stalen pad volgen van 700 m dat zich door het landschap slingert.

Avondstemming langs de Atlanterhavsveien.

Ruig klimaat

Het stalen pad van 700 m dat om het eiland heen loopt, voert je langs een gevel van 180 meter lang. Achter de gevel, die ook dient als draagmuur, ligt een servicegebouw van 150 m2 met een cafeetje, een informatiebalie en toiletten.
- We wilden een contextueel motief op de gevel afbeelden, waarin het mogelijk is een school haringen te zien, vertelt Stenman. Een voorwaarde bij de materiaalkeuze was dat de materialen bestand moesten zijn tegen weer en wind.
- Die krijgen heel wat te verduren als de golven op de kust slaan, zegt hij.

En sildestim?

Allemaal verschillende platen
De gevelplaten van STENI beschikken over de eigenschappen die nodig zijn om het hoofd te bieden aan de klimatologische uitdagingen.
- Bij de driejaarlijkse controle zagen de platen er nog even mooi uit, aldus Stenman.
Tegelijkertijd bood STENI een oplossing die de gevel de esthetische uitstraling gaf die de architecten graag wilden. Het patroon kon namelijk op elke plaat apart worden gefreesd.
- Alle platen zijn verschillend, dus het werd een aardige puzzel, zegt Stenman.

De eigenschappen van de gevelplaten maken ze volgens hem zo interessant om mee te werken.
- De mogelijkheid om elke plaat verschillend te frezen beïnvloedt de uitstraling, zegt hij, en hij vertelt dat de keuze van Ghilardi + Hellsten Arkitekter viel op STENI Colour

Het verrassende patroon is ook van binnenuit zichtbaar.